Z życia laboratorium

Czwartek, 3 Październik

Zdecydowany rekord, raczej nie prędko zostanie pobity. Pacjentem silnik ciężarowy w którym nieprawidłowo działający układ zasilania generował ogromne ilości sadzy. Zdjęcie nie opisuje jak bardzo czarny jest ten olej, ale nada się na czarną farbę. Po rozebraniu silnika śladu nie ma po srebrzystym kolorze metalu. Wszystko czarne. Poniżej – dla jakiegokolwiek zobrazowania – porównanie dwóch wyników badań w podczerwieni. Niebieskie widma to próbki wzorcowe a czerwone z układu. Górne widmo oleju silnikowego z dużą ilością sadzy (sadza podbija widmo ale widać piki i oleju i dodatków). Na dole… nasz pacjent.

Środa, 18 Września

Próbka glikolu z interesującym osadem. Sam osad to przede wszystkim związki żelaza i fosforu. Klient dodał do płynu dodatku kwasu nitrylotrimetylenofosforowego. W założeniu miał zapobiegać korozji. W tym przypadku niestety zareagował z tlenkami metali – co robi bardzo chętnie – i stworzył właśnie takie stałe kompleksy metaloorganiczne widoczne na zdjęciu. Bardzo nie zazdrościmy. Do wyboru jest albo czyszczenie ręczne albo silnymi kwasami nieorganicznymi jak kwas fluorowodorowy. W drugim przypadku dochodzi jeszcze mocne trzymanie kciuków i kilka „zdrowasiek” żeby zacząć płukać zanim kwas zajmie się samymi rurami i żeby kwas nie schował się w żadnych kolankach…

Pioniedziałek, 9 Września

Kolejna próbka ze zbiornika paliwa. Tym razem „tylko” woda.

Piątek, 30 Sierpnia

Próbka ze zdjęcia pochodzi z układu paliwowego. Pytanie, które się nasuwa brzmi, czy to bardziej ad-blue w paliwie, czy paliwo w ad-blue?.

Środa, 21 Sierpnia

Pierwsza fala po-urlopowych próbek właśnie przyjechała. Kolejna wiemy, że jest w drodze.

Środa, 7 Sierpnia

Dostarczona próbka z „plombą”. Wygląda na to, że klient myślami jest już na urlopie. Przypominamy dla roztargnionych, że plombę trzeba nakleić tak żeby łączył korek z butelką.

Wtorek, 6 Sierpnia

Klient przesłał próbkę oleju napędowego z informacją o „nadmiernym pienieniu”. Badania na pakiet letni nie wykazały odchyleń od normy. Badania te nie obejmują testów pienienia oleju napędowego bo nie ma takiej wartości w normie EN 590. Trudno jest określić, czy nadmierne pienienie, czyli większe niż standardowo spotykane, jest zjawiskiem negatywnym. W teorii, im lepiej olej napędowy się pieni, tym lepsze jest jego mieszanie z powietrzem, co może poprawić jakość mieszanki paliwowo-powietrznej i proces spalania.

Nie znaleźliśmy też w dostępnych nam źródłach naukowych opracowania na ten temat, więc nie możemy wydać jednoznacznej opinii, chociaż obserwacja jest interesująca.

Na załączonym filmie pokazano nieoficjalne badanie, przeprowadzone w warunkach poza normami. Na początku przedstawiono próbkę referencyjną dla szerszego kontekstu – kilka innych próbek miało podobne wyniki. Od 1:47 minuty widoczna jest próbka dostarczona przez klienta, charakteryzująca się prawie dwukrotnie wyższym poziomem piany. Czy jest to korzystne, czy nie? Z pewnością jest to nietypowe.

Wtorek, 2 Lipca

Przedstawiamy wyniki analizy próbki glikolu pochodzącej z układu chłodniczego pojazdu osobowego. Badania wykazały obecność metalicznych zanieczyszczeń, co zostało potwierdzone poprzez analizę pierwiastkową. Dodatkowo, podczas badania składu organicznego (FT-IR) zaobserwowano niezidentyfikowane zanieczyszczenia.

Warto zaznaczyć, że charakteryzacja zanieczyszczeń wymaga znajomości ich potencjalnych źródeł. W wyniku przeprowadzonych analiz udało nam się wykluczyć obecność substancji oczywistych, takich jak olej silnikowy, napędowy czy benzyna. Niestety, bez dalszych wskazówek ze strony klienta nie mogliśmy precyzyjnie zidentyfikować pochodzenia zanieczyszczeń.

Odnotowujemy, że obecne problemy sugerują konieczność wymiany chłodnicy.

Piątek, 24 czerwca

W tej analizie nie napotkaliśmy znaczących trudności w interpretacji wyników. Próbka pochodząca z górnej warstwy układu chłodzenia glikolem wykazała obecność zanieczyszczenia paliwem. Dodatkowo stwierdzono także obecność innych zanieczyszczeń, w tym krzemu, żelaza oraz miedzi.

Piątek 24 Czerwca

To był kolejny intensywny dzień dla kurierów. W krótkiej przerwie między rejestracją próbek łyk herbaty i dokumentacja zdjęciowa.

Piątek 10 Maja (po 15:00)

Kurierzy dostarczyli przesyłki, które zostały już rozpakowane i zarejestrowane. Oczekują na rozpoczęcie badań zaplanowane na poniedziałek.

Wtorek 7 Maja

Tylko film jest w stanie dokładnie zilustrować wygląd dostarczonej próbki. Przebieg silnika wynosi 40 tys. km, a przebieg oleju 14 tys. km. Z powodu awarii doszło do przedostania się znacznej ilości glikolu do oleju, co spowodowało efekt domina prowadzący do zatarcia silnika. Niestety, dokładny przebieg zdarzeń pozostaje nieznany, ponieważ zarówno my, jak i mechanik możemy jedynie obserwować skutki i trudno jest precyzyjnie określić kolejność wydarzeń.

Piątek 19 Kwietnia

Pięknie zapakowane próbki. Próbka wzorcowa wraz z próbką z układu zostały dodatkowo zabezpieczone folią (ostrożności nigdy za wiele) i opatrzone naszymi etykietami z pełnymi opisami. Dziękujemy. Im krótszy czas rejestracji próbek, tym więcej czasu możemy poświęcić na badania, co pozwala nam szybciej przygotować sprawozdanie.

Czwartek 21 Marca

Próbki paliwa z baków maszyn roboczych zawierają widoczny osad.

Niestety, nie udało nam się jednoznacznie określić jego składu. Analiza składu pierwiastkowego wykazała bardzo wysoką zawartość fosforu, natomiast badanie FT-IR ujawniło dużą ilość wody oraz inne niezidentyfikowane zanieczyszczenia, a także bardzo niskie pH. W związku z tym zasugerowaliśmy klientowi możliwość zanieczyszczenia paliwa kwasem fosforowym.