Z życia laboratorium
Pioniedziałek, 9 Września
Kolejna próbka ze zbiornika paliwa. Tym razem „tylko” woda.
Piątek, 30 Sierpnia
Próbka ze zdjęcia pochodzi z układu paliwowego. Pytanie, które się nasuwa brzmi, czy to bardziej ad-blue w paliwie, czy paliwo w ad-blue?.
Środa, 21 Sierpnia
Pierwsza fala po-urlopowych próbek właśnie przyjechała. Kolejna wiemy, że jest w drodze.
Środa, 7 Sierpnia
Dostarczona próbka z „plombą”. Wygląda na to, że klient myślami jest już na urlopie. Przypominamy dla roztargnionych, że plombę trzeba nakleić tak żeby łączył korek z butelką.
Wtorek, 6 Sierpnia
Klient przesłał próbkę oleju napędowego z informacją o „nadmiernym pienieniu”. Badania na pakiet letni nie wykazały odchyleń od normy. Badania te nie obejmują testów pienienia oleju napędowego bo nie ma takiej wartości w normie EN 590. Trudno jest określić, czy nadmierne pienienie, czyli większe niż standardowo spotykane, jest zjawiskiem negatywnym. W teorii, im lepiej olej napędowy się pieni, tym lepsze jest jego mieszanie z powietrzem, co może poprawić jakość mieszanki paliwowo-powietrznej i proces spalania.
Nie znaleźliśmy też w dostępnych nam źródłach naukowych opracowania na ten temat, więc nie możemy wydać jednoznacznej opinii, chociaż obserwacja jest interesująca.
Na załączonym filmie pokazano nieoficjalne badanie, przeprowadzone w warunkach poza normami. Na początku przedstawiono próbkę referencyjną dla szerszego kontekstu – kilka innych próbek miało podobne wyniki. Od 1:47 minuty widoczna jest próbka dostarczona przez klienta, charakteryzująca się prawie dwukrotnie wyższym poziomem piany. Czy jest to korzystne, czy nie? Z pewnością jest to nietypowe.
Wtorek, 2 Lipca
Przedstawiamy wyniki analizy próbki glikolu pochodzącej z układu chłodniczego pojazdu osobowego. Badania wykazały obecność metalicznych zanieczyszczeń, co zostało potwierdzone poprzez analizę pierwiastkową. Dodatkowo, podczas badania składu organicznego (FT-IR) zaobserwowano niezidentyfikowane zanieczyszczenia.
Warto zaznaczyć, że charakteryzacja zanieczyszczeń wymaga znajomości ich potencjalnych źródeł. W wyniku przeprowadzonych analiz udało nam się wykluczyć obecność substancji oczywistych, takich jak olej silnikowy, napędowy czy benzyna. Niestety, bez dalszych wskazówek ze strony klienta nie mogliśmy precyzyjnie zidentyfikować pochodzenia zanieczyszczeń.
Odnotowujemy, że obecne problemy sugerują konieczność wymiany chłodnicy.
Piątek, 24 czerwca
W tej analizie nie napotkaliśmy znaczących trudności w interpretacji wyników. Próbka pochodząca z górnej warstwy układu chłodzenia glikolem wykazała obecność zanieczyszczenia paliwem. Dodatkowo stwierdzono także obecność innych zanieczyszczeń, w tym krzemu, żelaza oraz miedzi.
Piątek 24 Czerwca
To był kolejny intensywny dzień dla kurierów. W krótkiej przerwie między rejestracją próbek łyk herbaty i dokumentacja zdjęciowa.
Piątek 10 Maja (po 15:00)
Kurierzy dostarczyli przesyłki, które zostały już rozpakowane i zarejestrowane. Oczekują na rozpoczęcie badań zaplanowane na poniedziałek.
Wtorek 7 Maja
Tylko film jest w stanie dokładnie zilustrować wygląd dostarczonej próbki. Przebieg silnika wynosi 40 tys. km, a przebieg oleju 14 tys. km. Z powodu awarii doszło do przedostania się znacznej ilości glikolu do oleju, co spowodowało efekt domina prowadzący do zatarcia silnika. Niestety, dokładny przebieg zdarzeń pozostaje nieznany, ponieważ zarówno my, jak i mechanik możemy jedynie obserwować skutki i trudno jest precyzyjnie określić kolejność wydarzeń.
Piątek 19 Kwietnia
Pięknie zapakowane próbki. Próbka wzorcowa wraz z próbką z układu zostały dodatkowo zabezpieczone folią (ostrożności nigdy za wiele) i opatrzone naszymi etykietami z pełnymi opisami. Dziękujemy. Im krótszy czas rejestracji próbek, tym więcej czasu możemy poświęcić na badania, co pozwala nam szybciej przygotować sprawozdanie.
Czwartek 21 Marca
Próbki paliwa z baków maszyn roboczych zawierają widoczny osad.
Niestety, nie udało nam się jednoznacznie określić jego składu. Analiza składu pierwiastkowego wykazała bardzo wysoką zawartość fosforu, natomiast badanie FT-IR ujawniło dużą ilość wody oraz inne niezidentyfikowane zanieczyszczenia, a także bardzo niskie pH. W związku z tym zasugerowaliśmy klientowi możliwość zanieczyszczenia paliwa kwasem fosforowym.